середа, 13 серпня 2014 р.

Маніфест сюрреаліста. Частина V. [Переклад]


Анрі Картьє-Брессон


Картьє-Брессон любив гратися в різні ігри зі своїми фотографіями. Як анархіст, він хотів порушити кордони фотографії. Для того, щоб досягти результату, він використовував двовимірні ефекти. Подивимось як це працювало.

США. Нью-Джерсі. Модель в’язниці в Лісбурзі. Одиночна камера. 1975. © Анрі Картьє-Брессон/Магнум Фото


Вилізти з ящика


Існує купка мистецьких термінів, якими занадто зловживають. Такі слова як креативність, оригінальність, геній використовуються так необачно часто, що молодому фотографу важко визначитись хто справді хороший фотограф, а хто просто трюкач.

Для обговорення того, як можна «вилізти з ящика», важливо зрозуміти який саме ящик мається на увазі. Коли це стосується сюрреалістичної фотографії Картьє-Брессона (він надавав перевагу терміну фотографія, а не фотожурналістика) «ящик» відноситься до складності відобразити тривимірну сцену на двовимірній поверхні. Пам’ятаєте, що фотографія абсолютно плоска? Глибина, це лише ілюзія, хороша чи погана, залежить виключно від майстерності фотографа.

Наприклад, будь-який хіпстер може зняти фотографію океану аж до горизонту. Фактично, існують мільйони жахливих зображень заходу сонця. Лише тому, що фотограф знімає сцену, яка має велику глибину, не гарантує, що ця глибина буде читатись. На справді, чим далі об’єкт від фотографа, тим складніше створити ілюзію глибини. Ось чому зображення отримані телескопом Хаббла виглядають наче абстрактні експрессіоністські картини. Створення глибини на плоскому зображення це скадне завдання.

Радянський Союз. Вірменія. Єреван. © Анрі Картьє-Брессон/Магнум Фото

Є цілий ряд труднощів, з якими доводиться мати справу фотографу, через те, що він дивиться на глибокий світ і продукує плоскі зображення. На щастя для Картьє-Брессона, він мав класичну художню освіту. (Якщо це вас турбує, то немає особливої потреби вміти писати фарбами для фотографа, але якщо ви навчитесь правилам малювання, це буде надзвичайно корисно). Його найвпливовіший вчитель Андре Лот навчив Картьє-Брессона тим технікам, якими художники користувались на протязі багатьох століть, щоб боротися з плоскістю зображення. Його навчили як використовувати сітку, геометрію, відступи, неперервний контраст, зонну перспективу, радіальні лінії та набір інших артистичних прийомів.

Чи справді класична модель мертва? Я сумніваюсь. Туреччина. Пергамонт. Акрополь. 1964. © Анрі Картьє-Брессон/Магнум Фото

Правила, закони, норми та інструменти


Багато соціальних мереж, форумів та коментарі у блогаг наповнені найрізноманітнішими обговореннями художніх правил. Новачок, що не може зрозуміти різниці між хорошим та поганим художником, робить висновок, що немає ніяких правил в мистецтві. Це не так. Правила існують, але вони не абсолютні. От вам приклад:

Біла пляма на сірому фоні встановлює співвідношення між світлим та темним.

Правило, чи закон неперервних контрастів говорить, що якщо у вас є нейтральний фон (усереднений сірий) і біла пляма на ньому, то ця пляма буде мати певний контраст. Сірій здається темним у порівнянні з білим та навпаки.


Коли ви додаєте чорний елемент поряд з білим, то білий здається більш яскравим, а чорний більш темним.

Наступним, ви додаєте чорний елемент поруч з білим, білий здається більш яскравим, чорний здається темнішим. Крім того, сірий фон здається темнішим біля білої плями та світлішим біля чорної. Помічаєте?

Тепер, щоб всім було зрозуміло, це не моє правило. Це правило мені показав мій вчитель мистецтв, а йому показав його вчитель. Ми не привласнюємо ці правила, ми лише доглядаємо за ними, щоб передати наступним поколінням.

Квадрат зліва та шеврон справа. Два абсолютно плоскі зображення.

Ви можете називати це правилом, законом, нормою чи інструментом. Назва не має значення. Важливо знати що це, як його використовувати, і як це побачити крізь видошукач фотоапарата. Якщо це складно для вас, то краще почніть навчання з людиною, яка може пояснити для вас ці правила.


Інакше у вас буде набір інструментів без інструкції до них. Я маю наувазі, що можна циркулем закручувати шурупи, та хіба не краще використовувати його для малювання кіл? Більш того, було би добре, якби ви навчились малювати коло, сферу, ізометричний еліпс та дугу. Розумієте до чого я веду? Є набір інструментів, які ми можемо опанувати, але потрібно навчитись як правильно ними користуватись. Після того, ми зможемо порушувати, ламати та викривляти ці правила. Поглянемо як Картьє-Брессон грався з двовимірними елементами у своїх фотографіях.

Якщо ми бачимо три грані, як на лівому зображенні, двовимірна ілюстрація зчитується як тривимірна форма. Об’єкт справа не справляється з задачею по очевидним причинам.


Стерти помилку


Картьє-Брессон славився тим, що знищував всі негативи, які йому не подобались. Перед Другою світовою війною він знищив всі ненадруковані негативи до того, як його помістили в табір для військовополонених. Можемо припустити, що на тих плівках було багато ранніх та невдалих знімків. Я переконаний, що там було багато помилок. У будь-якого з фотографів, ранні серії знімків являють собою повний безлад.

Якщо ви повернете куб, то він буде виглядати як квадрат. Ви дивитесь на передню грань.

У своїх ранніх роботах він навчився, як створювати ілюзію тривимірності за низки технік, таких як накладання різних форм. Це був інструмент яким він користувався раз за разом щоб показати нам об’ємний світ за допомогою маленького 35мм негатива.


Тут він використовує стінки ящика, щоб розділити простір. Мексика. Санта Клара. 1939. © Анрі Картьє-Брессон/Магнум Фото

Але з часом, він хотів поекспериментувати та побачити, що трапиться, якщо знову зробити зображення плоским. Пікассо колись сказав «Мені потрібно було чотири роки, щоб малювати як Рафаель, та все моє життя, щоб малювати як дитина.» В даній цитаті Пікассо говорить, що законами легко користуватися, бо хтось може навчити цьому. У його випадку батько Пікассо був вчителем. Він вчив молодого юнака як малювати. В результаті навчання, він показував багатообіцяючі роботи вже в свої дванадцять років. Але як тільки ви почнете розуміти художні правила, у вас з’явиться нова проблема. Що я можу робити, окрім повторення роботи майстрів? А що трапиться, якщо я порушу окремі правила?

З цієї точки зору все виглядає плоским. Аяччо. © Анрі Картьє-Брессон/Магнум Фото


Зламати коробку


Коли Картьє-Брессон почав робити двовимірні знімки, він виявив, що коли ви вирівнюєте все по вертикалі, відбувається щось цікаве. Зображення стає повністю плоским. Немає ніякої глибини, ніякого віддалення. Фігури здаються абстрактрими та прямокутними. Сцена прочитується так, наче це сон. Сцени зі снів, це те, про що турбувалися більшість з сюрреалістів, включаючи Картьє-Брессона.


Кальві. © Анрі Картьє-Брессон/Магнум Фото

Прибираючи ефекти тривимірності з зображення, він починає спостереження за тим як люди взаємодіють один з одним та архітектурою. Для цього йому потрібен додатковий набір інструментів.

  • Потрібно, щоб був надзвичайно сильний зв’язок людської фігури з фоном. Оскільки фігури часто мають малий розмір, тоді потрібно, щоб вони були дуже контрастними не залежно від того де вони знаходяться у дверному отворі чи на фоні яскравого неба.
  • Ми не бачимо країв коробки, інакше, ілюзія буде зруйнована.
  • Всі лінії перспективи, повинні бути прибрані. Як тільки глибина стає помітною на зображенні, воно одразу ж переходить в розряд посередніх. (Навіть якщо там зображено божевільного, що збирається втекти, як на фото нижче).


Італія. Ліджирія. Генуя. 1953. © Анрі Картьє-Брессон/Магнум Фото

Міське життя


У маленькому місті всі знають всіх. Я виріс в містечку з населенням в десять тисяч осіб, про кожен неправильний крок зроблений мною, одразу доповідали моїм батькам. Але у великому місті, анонімність, це правило. Ніхто нас не знає, і ніхто не знає чим ми займаємося. Життя в місті означає, що лише стіна може розділити діяльність різних людей. Хоча ми легко можемо ходити та дивитись на фасади будинків, створити картину міста не так просто.


П’єр Жоссе в студії Джакометті. © Анрі Картьє-Брессон/Магнум Фото

Картьє-Брессон зайнявся цим непростим завданням подорожуючи по Європі, Америці та Азії. Він обирав сцени з дверними проходами, вікнами, та навіть цілими кімнатами. Він завжди чекав коли в рамці з’явиться одна єдина людина. Ці зображення показують, що людей поєднує сусідство, але вони не взаємодіють. Кожен живе своїм життям, на відстані витягнутої руки. І так само, як і з іншими техніками, він розпочинає з однієї особи в дверному отворі в Португалії, та пізніше приходить до шедевра, де є сім фігур у Франції.

Квадрат проти куба.


В ранніх експериментах Картьє-Брессон обирав сцени, де декілька ізольованих фігур знаходяться в середині якогось прямокутника. Сцени з Японії, Італії та Франції всі показують нам вигляд збоку на коробку з людьми. Сцена наче застигає, здається що ми бачимо зображення одного телевізора в іншому. Картьє-Брессон жертвує глибиною, але в той же час дуже уважний до положення фігур. Зображення здається плоским. Простір між фігурами стиснутий. З нашої точки зору всі вони знаходяться близько один від одного, хоча з їх точки зору це може бути не так. Це стає просто дивовижним, як тільки ми знаходимо цей ключ до розуміння як він маніпулює простором, просто преміщуючи свою камеру.

Це проливає світло на цитату про 2мм.

Японія. Репетиція Но. 1965. © Анрі Картьє-Брессон/Магнум Фото

Всередині назовні


Коли Картьє-Бретон був у Японії, він зробив знімок вистави Но з цікавої точки зору. Знову ж таки, ми бачимо як він затискає в квадрат всю сцену, що повністю знищує переспективу. Нам залишаються лише вигляд на лісок та будинок у розтині. Контрас між виставою та лісом грає на користь вистави та розділяє сцену вертикально.

Ми можемо звернути увагу на те, що балки з яких зроблено будинок колись були лісом, та після обробки людиною стали частиною інтер’єру, це гарне спостереження. Можна говорити про зміст цього зображення. Але важливо зрозуміти, чому така розмова можлива. Лише тому, що він застосував техніку, яка успішно функціонує в цьому зображенні. Аксіомою в даному випадку може бути «для того, щоб функція існувала, потрібно надати їй правильну форму.»


Португалія. Бейра Альта. Ламего. Чоловік лагодить взуття у себе вдома. 1955. © Анрі Картьє-Брессон/Магнум Фото


Португалія


Не всі спроби були успішними. І якщо ви відчуваєте те саме, що і я, то дивлячись на це зображення ви би сказали: «Я знімав подібні фотографії, і я не почуваю себе Картьє-Брессоном» Це тому, що якщо ми скористаємося цими ідеями в дуже простій формі, то не отримаємо нічого особливого. Ми лише створими купку плоских зображень, подібних до цього. Воно плоске, відношення фігури до фону хороше, але освітлення погане, і видно, що була проблема з тремтінням камери. Воно таке обрізане, що все що ми бачимо, це плаваюча голова. Зображення може бути художньо правильним, але воно нудне. Таке трапляється. Якщо у вас є рубанок за 1000 доларів, це не гарантує, що ви зможете зробити гарний стілець. В нашому випадку, лише тому, що у ви використовуєте «Лейку», ви не застраховані від поганих знімків. Нам потрібно користуватись правилами, законами, нормами та застосовувати їх майстерно.

Франція. Департамент Альп Верхнього Провансу. Місто Сіміане-ля-Ротонде. 1969. © Анрі Картьє-Брессон/Магнум Фото

Майстерність


Сцена в Сіміане-ля-Ротонде, одна з кращих фотографій Картьє-Брессона. Напевно, це той випадок, коли він проходив поруч і подумав «О Боже, в мене тут картина!» Вона спеціально зроблена абсолютно плоскою. Є деяка перспектива на лівій стіні та на стелі, але вона перекривається положенням фігур. Вона не має значення. Що має значення, так це, чудове розміщення та розділення чотирьох груп людей у просторі.

Якщо ми придивимося до розміщення кожного, кожному стане зрозуміла в чому полягає майстерність, і я рідко використовую це слово по відношенню до фотографій. Базуючись на попердніх, прочитаних вами статтях, давайте розглянемо, чому ми звернулися до цієї фотографії.

Відношенея фігури до фону: у нас всі темні фігури на світлому фоні. Працює.
  • Аспектне бачення: ми можемо чітко бачити кожну фігуру, включаючи собак. Є лише одна фігура справа на задньому плані, яка дещо обрізана, але якщо вам вдається отримати чітке зображення семи фігур, одразу робіть знімок.
  • Повнота: ми бачимо домінуючі вертикальні, горизонтальні та діагональні елементи в цій композиції, все це знаходиться в рамці 1.5 прямокутника (ніякої обрізки зображення, бо це може зруйнувати цілісність усіх взаємозв’язків).
  • Освітлення суб’єктів: головні суб’єкти на передньому плані добре освітлені. Немає ніяких елементів, що конфліктують з ними. Всі інші фігури темні, та є скоріше, силуетами, ніж об’ємними. Це ще один плоский шар. 

 Франція. Департамент Альп Верхнього Провансу. Місто Сіміане-ля-Ротонде. 1969. © Анрі Картьє-Брессон/Магнум Фото


Де порушення цих правил:

Край зображення. Фігури переднього плану сидять на краях рамки. Це створює іллюзію, наче вони випадають. Для початківця, головною задачею фотографії є створення ілюзії глибини. Чому? Тому що новачки зазвичай роблять плоскі зображення. Класичним завдання в такому випадку, створити глибину там, де є тільки плоске. Якщо ви хочете створити сцену, наче вигляд з вікна, то як правило, потрібно лишити певний простір знизу зображення. Але, якщо ви хочете створити відчуття, наче вони сидять на краю негатива, зробіть це як Картьє-Брессон.

Розвіяність. Переекспоноване тло прибирає горизонт. Зображення наче існує в нереальному просторі. Ми не можемо знати, що там за краєм. Ми можемо здогадуватись, що там є щось на відстані, але на фотографії лише білий фон. Наче відстутність простору. Один з багатьох випадків, коли любителі HDR забракували би зображення. В деяких випадках, коли не видно фону, з цим потрібно миритися. Усьому свій час та своє місце.

Плоскість. І нарешті, це зображення плоскіше за площину. Лише передні фігури прочитуються об’ємними. Задні фігури та собаки, це лише контури. Картьє-Брессону вони потрібні, щоб створити елементи ритму. Йому не потрібно, щоб вони були об’ємними. Колони та стіна також мають таке освітлення, що здаються плоскими. Якщо ми спробуємо оцінювати освітлення тривимірних об’єктів, то це повний провал. Але, потрібно зрозуміти, що Картьє-Брессон створює тривимірні зображення коли йому це потрібно, і він зробив це зображення плоским, так як воно читається абсолютно інакше. Тут він грається у виготовлення фрески, руйнуючи цілісність плоского аркуша паперу.

Розміщення фігур. Відчуття простору виникає лише тому, що люди на задньому плані менші ніж два хлопці на передньому.

Висновок


Оглядаючи всю серію про маніфест сюрреалістів, я сподіваюсь ви почнете дивитись на Картьє-Брессона ширше, ніж просто на мисливця за вирішальним моментом. Його роботи, на мою думку, сильно недооцінені, погано викладаються та спрощуються. Моєю метою, в цих дописах є початок мистецького обговорення з зацікавленими людьми. В мистецва є сила, що спантеличує новачків. Ця гра настільки глибока, що навіть ста поколінь недостатньо, щоб відтворити все зроблене. Я сподіваюсь, що за допомогою кількох коротких статей, я зможу донести цю думку. Не потрібно мати ніякої спеціальної освіти. Ці ідеї демократичні та доступні кожному, хто хоче витратити на них свій час. Закон мистецтва такий, що чим більше ви вкладаєте, то більше ви отримуєте. Криниця знань дуже глибока. Не бійтесь, що нап’єтесь занадто. Це неможливо.


Іспанія. Валенсія. 1933. © Анрі Картьє-Брессон/Магнум Фото
Перед вами відкривається можливість сильно поглибити знання, та розширити межі застосування для вашого об’єктива. Фотографія та мистецтво змінили плин мого життя, вони можуть зробити це і з вашим життям. Це відкрите запрошення до того, щоб дослідити ідеї дизайну коли ви подорожуєте світом, так само як і Картьє-Брессон робив протягом майже 90 років. На вашому шляху, ви зустрінете дивовижних людей, та знайдете спосіб подякувати їм. Взаємодія між світом та вашою фотокамерою це дар, такий, що розкривається з розумінням.


Дана стаття є перекладом. Всі права належать Адаму Мареллі.

Попередні статті:

Маніфест сюрреаліста. Частина I. [Переклад] 
Маніфест сюрреаліста. Частина II. [Переклад] 

Маніфест сюрреаліста. Частина III. [Переклад] 

Маніфест сюрреаліста. Частина IV. [Переклад] 
 

Оригінал
Переклад з англійської potojour (IM).   

Немає коментарів:

Дописати коментар